Duka Amy Search dan Siti Nurhaliza untuk Saleem Iklim

Suara.com – Kepergian penyanyi legendaris Saleem Iklim untuk selama-lamanya membawa duka mendalam bagi sesama seniman Malaysia. Mereka yang ikut berduka adalah Amy Search dan Siti Nurhaliza.

Lewat akun Instagram-nya, Amy Search menyinggung lagu Suci Dalam Debu milik band Iklim yang dibawakan Saleem pada 1990-an. Dia menilai lagu tersebut turut mengantarkan Saleem ke puncak popularitas.

“Lagu Suci Dalam Debu terlalu indah dengan alunan tone suara lu yang serak-serak tu. Mana mungkin seluruh Nusantara bisa melupai lagu itu dan tentu nya seluruh Nusantara berduka dengan pemergian mu. Salam takziah buat seluruh keluarga. Moga arwah Saleem Iklim di tmptkn bersama orang-orang yang beriman,” tulis Amy.

Sama seperti Amy, duka cita Siti Nurhaliza juga disampaikan lewat Instagram. Dia mendoakan agar Saleem mendapat tempat terindah di alam barunya.

“Takziah buat seluruh ahli keluarga arwah & semoga arwah di tempatkan bersama insan insan terpilih di sana.. Alfatihah….,” tulis Siti.

Saleem Iklim [Instagram/Saleem Majeed]Saleem Iklim [Instagram/Saleem Majeed]

Saleem Iklim meninggal dunia hari ini, Minggu (14/10/2018) dalam perawatan di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Kuala Lumpur, pukul 6.20 waktu setempat.

Saleem Iklim dirawat di sana setelah mengalami kecelakaan sepeda motor di Kuala Lumpur pada 22 September lalu. Akibat kecelakaan itu, 12 tulang rusuk Saleem patah hingga parunya tertusuk. Otaknya juga mengalami pembengkakan.